Az 1-es villamos pályaépítésének krónikája
A 2000. év egyik legnagyobb budapesti építkezése volt a Hungária körgyűrű pesti oldalának
befejezése, ezen belül a Könyves Kálmán körút bővítése, és rajta az 1-es villamos
vágányainak megépítése. Fényképezőgépemmel sokszor előfordultam a helyszínen, és
mindannyiszor fényképeztem is. A különböző helyszíneken készített felvételeket
időrendbe állítva kibontakozik előttünk ennek az építkezésnek a krónikája.
Az első képek még a Könyves Kálmán körút eredeti állapotáról készültek 2000.
március 12-én:
A Ganz-telep bejárata a Népliget felől.
|
Könyves Kálmán körút, 2x2 forgalmi sáv.
|
A leendő megálló helye a Kőbányai útnál.
|
Átépített útpálya még sínek nélkül.
|
Kilátás a Salgótarjáni út felé az aluljáróból.
|
Háttérben az ideiglenes végállomás.
|
|
|
A Lágymányosi híd pesti hídfőjénél 2000. április 9-én fotóztam
az eredeti állapotot:
A Mester utcától még nekiindulnak a sínek...
|
...de a Gubacsi út felett már nem kelnek át.
|
Az előkészített pályalemez a felüljárón.
|
A leendő villamospálya helyén még fű nő.
|
A Gubacsi út és a Soroksári út között.
|
A Soroksári út felett átvezető felüljáró.
|
Itt hamarosan megálló, illetve végállomás épül.
|
A "púp" rejti a gyalogos aluljáró felvezető lépcsőjét.
|
A "Dohánygyári átjáró"-ban 2000. május 1-jén már épült az egyik, a Lágymányosi
híd felé vezető vágány:
A Salgótarjáni út keresztezéséhez közel.
|
Az aluljáróba vezető vágány nyomtávjának beszabályozása...
|
...még csak a levezető szakaszon történik,...
|
...a Kőbányai út felőli oldalon a sín is elfogy.
|
2000. május 20-án a második vágány építése is folyik, ekkorra a jobb vágány
beszabályozása egy részen véglegesre megtörtént:
A bal vágány építése.
|
Most a Salgótarjáni úti "kezdőpont" felé nézünk!
|
A beszabályozott jobb, és az építés alatt álló bal vágány.
|
Beépítésre váró sínszálak a vágányok között.
|
A sínek pontos magassági beállítása faékekkel történik.
|
A Népliget mellet még minden változatlan, bár...
|
...a leendő megálló helyén már megjelentek a sínek!
|
|
Ugyanebben az időben ért a Lágymányosi híd pesti hídfőjében is látványos
szakaszába az építkezés: kibontották a gyalogos aluljárók évek óta lezárt
feljáratait, és megkezdődött a vágányépítés is. A következő képek 2000. május
27-én készültek:
Itt lesz az ideiglenes végállomás.
|
A megállóperon helye a két feljárat között.
|
Váltó- és keresztezésdarabok a Soroksári úti felüljárón.
|
Vágányépítés a Gubacsi úti hídra felvezető szakaszon.
|
Június 10-ére csak keveset változott itt a helyzet. Ideszállítottak ugyan két
komplett váltót, de az egyik jobbos, a másik balos volt, és ebből nehéz lett volna
a csaknem egyenes pályaszakaszon egyszerű vágányösszekötést építeni, hiszan ahhoz
mindkét váltónak egyirányban kellene kitérni!:
A kihúzóvágány helyének mélyítése a hídfőben.
|
Egy jobbos és egy balos váltó a végállomás bejáratánál
|
Beépítésra váró talpfák és sínszálak.
|
Ebből a két váltóból itt nem lesz vágányösszekötés!
|
A Salgótarjáni útnál a villamoskeresztezést a 37-es villamosok vágányzárja
mellett augusztus közepén építették be. Képeim 18-án készültek a szerkezetileg
csaknem kész keresztezést megörökítve:
Az elkerített munkaterület.
|
Másnaptól már újra járt a 37-es villamos, míg...
|
...a Hungária körúti vágányok még nem csatlakoznak.
|
A vágányok építése októberre a végéhez közeledett. Megépült a Lágymányosi
híd pesti hídfőjében az új, ideiglenes végállomás, az Üllői útnál a leenedő
1A járat végállomási kihúzóvágánya az egykori megálló járdaszigetének a helyén,
és a Népliget melletti út- és pályaépítés is rohamtempóban haladt. Ezek a
képek 2000. október 1-jén készültek:
A lejárat a Közvágóhídi végállomás felé.
|
A Duna felőli oldal, háttérben a kihúzóvágány.
|
A végállomás bejáratának két balos váltója.
|
Az Üllői útnál, a Fradi-pálya előtt...
|
...épül az 1A végállomása.
|
A Vajda Péter utcánál. Itt még fellelhető...
|
...a régi 23-as kanyarodó vágányának egy darabkája.
|
Vasbeton-alj fektetés a Ganz-telep előtt.
|
A Kőbányai úti megállóhely kialakítása.
|
Az új keresztezések beépítése a Kőbányai úti...
|
...28-as villamos vágányaiba.
|
A Kőbányai út gumiblokkos keresztezése.
|
Hamarosan kész a Népliget melletti, gömbsüvegsorral...
|
...elválasztott vágányzóna, és az új útpályák.
|
|
|