A város nagyarányú átépítése eléri a tetőfokát. Ezek azok az építkezések,
amelyek a ma is ismert közlekedési hálózatot, útpályákat, és közlekedési
csomópontokat kialakítják. Igen nagy feltúrással és tereléssel járó munkák
voltak ezek, de még mindenhol nagyobb közlekedési fennakadások nélkül
voltak megoldhatóak. Hiába, az egyéni közlekedés akkor még mindig nem volt
túlméretezett, a tömegközlekedést pedig minden ilyen építkezésnél igyekeztek
mindvégig fenntartani. Lássuk tehát a képeket!
|
A Lenin (ma ez a szakasza: Teréz) körút a Nyugati pályaudvar bejárata
előtt. a csarnok előtt látható egy példány az akkor "körúti típus"-ként is
ismert közvilágítási "ostornyeles" lámpák közül. Ennél a típusnál a
gyalogjárda megvilágítását külön két, kúp alakú világítótest adta. |
|
A Baross téri közúti felüljárót, valamint az átrendezett
teret a gyalogos aluljárókkal és a villamosvégállomással 1969. december
22-én adták át a forgalomnak. A képen a korra jellemző utazási szokás
figyelhető meg: az UV motorkocsik közé kapcsolt, még "kertajtós" pótkocsi
lépcsőjén lógnak az utasok. |
|
A kelet-nyugati metró első szakaszát a Fehér út és a Deák
tér között 1970. április 3-án adták át a forgalomnak. A 44-es, 45-ös és
46-os autóbuszok végállomása egészen addig a Wesselényi utcában, a Dohány
utca torkolatánál volt, a Zsinagóga mellett. A buszok a Síp utcán át
közlekedtek a Rákóczi út és a Wesselényi illetve a Dohány utca között. A 67-es
autóbusz végállomása a Baross téren volt, ott, ahol ma a 80-as trolibusz
végállomása van. A metró átadásakor végállomásukat az Örs vezér terén
kialakított, új végállomáshoz helyezték át, a 44-es pedig 144-es jelzéssel
gyorsjárat lett. |
|
A Kálvin tér is körforgalom volt régebben. A képen a templom
előtti része látható. Ez az a pont, ahol sokszor nem adták meg a járművek
a körforgalomban közlekedő 74-es trolibusznak az elsőbbséget, így a troli
éppen a villamos felsővezetékének szigetelt keresztezésében kényszerült
megállni, ahonnan csak a lelkes utasok segítőkészségének köszönhetően
tudott távozni, úgy, hogy az utasok megtolták. |
|
A Tolbuhin (ma: Vámház) körút itt ágazott ki a Kálvin
térből. A képen jól megfigyelhető az útpálya nagykockaköves burkolata,
amelyet sokan tévesen "macskakő" néven illetnek. A macskakő a kiskockakő
népszerű neve volt, a kockák mérete a nagykockakő mintegy fele volt, és
íves alakban rakták, míg a nagykockakövet minden esetben egyenesen, és
általában az úthoz képest 45 fokban építették, de volt, ahol az útra
merőlegesen helyezték el a sorokat. Ezek voltak a legzajosabb, legrázósabb
útburkolatok. |
|
A Kálvin téri gyalogos aluljáró és a metróállomás építésekor
megszűnt a 63-as villamos Üllői útról a Szabadság híd felé kanyarodó
vágánya. A 47-es és 49-es villamosok vágányait a mai Korona Szálló helyén
levő foghíjtelken vezették át, mellette egy-egy szűk forgalmi sáv maradt az
egyéb járművek és autóbuszok közlekedésére. |
|
A Kőbányai út és Könyves Kálmán körút kereszteződésére
nehéz e kép alapján ráismerni. Jobb oldalon, a fák helyén ma benzinkút
üzemel, mindkét út jelentősen szélesebb. Ezen a képen maga az útkereszteződés
szinte nem is látszik, inkább csak sejthető a trolivezeték keresztezése. |
|
Ugyanaz a kereszteződés pontosan szemből fényképezve, mint
az előző. Ez volt Budapesten az első, kizárólag a kerékpárút forgalmát
irányító forgalomirányító fényjelző készülék. A kép még annak az 1975-ös
KRESZ-nek a bevezetése előtt készült, amelyikben először megjelent ez a
lámpa. A kép jobb oldalán látható, kétemeletes épületet pár éve bontották
le, a helyére a Könyves Kálmán körút és a "dohánygyári átjáró" szélesítésekor
útpálya épült. |
|
A Ferenc körút és az Üllői út kereszteződése 1972 körül. Még
nem kezdődött meg a gyalogos aluljáró építése. A képen látható az Üllői
út külső szakaszáról a Ferenc körútra, a Petőfi híd felé kanyarodó villamosvágány,
amelyet a kocsiszínek közötti forgalomra használtak. A vágányt az aluljáró
megépítése után visszaépítették, és egészen az Üllői úti villamosok
1976. decemberi megszüntetéséig használták. |
|
A megállóban 63-as villamos áll. Érdekes, hogy az Üllői úti
villamosmegállókhoz a gyalogos aluljáróból felvezető lépcsők eleve rövid
időre voltak tervezve, ennek ellenére kiépítésük módja teljesen korrekt,
hosszú időre tervezettnek felelt meg. |