Budapest a '70-es években 4/4

A "nagy mű" lassan elkészül. A villamosvágányok már a végleges helyükön vannak, és jóllehet, az Üllői út belső szakaszán a metró átadásával megszűnik majd a villamosforgalom, itt is precízen, egyáltalán nem ideiglenes jelleggel alakították ki a keresztezést, amely alig néhány hónapig funkcionált, hiszen 1977 elején már kiépítették az útból a teljes Üllői úti szakasszal együtt.
Csepel, Ady Endre út. Kéttengelyes motor- és pótkocsikból álló HÉV-szerelvény kanyarodik a Pesterzsébet, Határ úti végállomása felé.
Ugyanott a csepeli gyorsvasúton MIX motorvonat közlekedik a Boráros tér irányába. Érdekes, hogy a köznyelv ezt is mindig HÉV-nek hívta, bár sosem volt "helyiérdekű vasút", hiszen már átadásakor is végig Budapest területén belül haladt, míg az előző képen látható "csepeli HÉV" már akkor is közlekedett, amikor Csepel nem tartozott Budapesthez.
Amikor még egy nyári zápor igazán sok esővel járt. A Váci út külső, újpesti szakaszán térdig vízben gázol ember, autó, villamos, autóbusz...
Ugye nem könnyű ráismerni a Kacsóh Pongrác út és Hungária körút kereszteződésére? Pedig ez az, 1971 és 1979 között nézett ki így, a troli, az "új" 74-es 1977 óta közlekedett a körforgalomhoz hasonló elrendezésű, de nem körforgalmi rendű, lámpával szabályozott, bonyolult csomópontban. Érdekes, hogy néhány korabeli térkép mégis körforgalomnak jelzi ezt a csomópontot is, noha soha nem volt az!
A Kacsóh Pongrác útra vezető felüljáró ma is létezik, de jobbról-balról két új felüljáró épült mellé. Ma a troli is azokon közlekedik.

Az alábbi alaprajzon látható a régi csomópont elrendezése!

Ez a "sóhajok hídja" a Marx téren, a Szent István körút torkolatában segítette a gyalogos forgalmat, amíg az alul- és felüljáró építése tartott. Az akkor még létező Bajcsy-Zsilinszky úti, és a Váci úti villamosok végállomása közötti átszállási kapcsolatot a munkaterületen szintben sehol nem lehetett biztonságosan megoldani.
A tér egy része a hídról nézve. A képet uraló épület jobb oldalán a Jókai utcába látunk be - Skála Metrónak még nyoma sincs - a bal oldali (kicsit talán keskenyebbnek látszó) utca a Nagykörút. Azért a gyalogosok nem mindig a biztonságos megoldást választották már akkor sem!
A kép közepén látható íves járdaszegély még a régi körforgalom közepének eredeti járdaszegélye! A Nyugati pályaudvar és a Szent István körút között a gyalogosok közlekedése viszont teljesen "legális" volt a palánk mellett - egyéb lehetőség hiányában.
Utolsóként egy igazán impozáns kép a totálisan feltúrt Váci útról 1979 környékéről. A jobb oldalon még látható a volt Westend-szálló épületének egy része. A közepén a pályaudvar érkezési oldala felé átjáróval ellátott házat, amelynek aljában sok apró üzlet működött, több részletben bontották le, itt most az átjárótól északra levő része van még meg (a bontás nyoma a kép legszélén látható). A déli, tér felé eső részében cukrászda is volt, remek fagylalt és sarokház (nomen est omen) volt kapható benne. A Westend-ház előtt haladt el a körúti és Váci úti villamosvonalakat összekötő egyik vágány, itt sokszor állt a fal mellett egy UV+pót+UV szerelvény, amely a 6-os villamos tartalék szerelvénye volt.

A háttérben látható a Lehel téri templom, amely ellentétben régies, XV. századi megjelenésével csak 1928-ban épült.

Vissza a főlapra  


Összeállította: Horváth János
Forrás:
Autó-Motor 1970-79 évfolyamok