A képek sorrendje között ne keressünk semmiféle logikát - nincs. Csak feledkezzünk
bele a közelebbi-távolabbi múlt látványába...
|
Gellért tér, 1940.
Kivételesen jól kivehető a képen a budafoki/törökbálinti HÉV régi
hurokvágánya. Látható, hogy az érkező szerelvények először (a házasságkötő terem mellett)
jobbra fordultak, majd a hurok belső oldalán a tulajdonképpeni "helyes oldalon" volt a le-
és felszállás (ekkor még baloldali közlekedés volt!).
|
|
Árpád híd, 1971.
Valószínűleg a Margit szigeti megálló látszik a képen. A 33-as villamos
még "Stuká"-val közlekedik, 55-ös autóbuszként Ik180-as látható. Az Óbuda felé tartó
autósor nagysága alapján arra következtethetünk, hogy egy nyári hétvégén készülhetett a
felvétel: mindenki igyekszik a Dunakanyarba...
|
|
Boráros tér, 1937.
Még a híd átadása (szeptember 12.) előtti állapot, hiszen a hídra vezető
út még korláttal van elkerítve, de a körúti villamosvonal új hurokvégállomása már üzemel.
A háttérben, a budai oldalon még épül a Tengerészeti Emlékmű, ezt csak novemberben avatták
fel.
|
|
Boráros tér, 1948.
A háborús romok nagyjának eltakarítása után a tér közlekedési szempontból
már teljesértékűnek mondható. A háttérben az Elevátorház romjaiból kiemelkedik a 12 gabona-daru,
az elevátorok, amelyekről az egész épület a nevét kapta. A Csepeli Gyorsvasút vágányainak még
nyoma sincs...
|
|
Boráros tér, 1958.
...Itt meg már van. Lottó is, ez 1957 óta, és miután valamikor '63-64-től
MIX-esek járnak a Csepeli Gyorsvasúton, a két időpont közötti a kép, a forrás szerint 1958.
A munkásosztály (na, nem az égbe, hanem) hazamegy.
|
|
Szentendrei út a Flórián tér előtt, 1970.
Jól látszik a régi 5-ös villamos vonalának folytatásaként élő vontatóvágány,
amely a Flórián téri körforgalmon keresztül az Árpád hídra vezetett fel. A Warszawa-taxik utolsó
ideje ez, hamarosan jönnek a Zsigulik...
|
|
Gellért rakpart, 1945.
Az alsó rakparton nyilván a Szabadság híd ideiglenes újááépítéséhez használt
anyagok láthatók. Mint ismeretes, az ostrom során a híd középső nyílása, a Gerber-tartó a
Dunába zuhant, az így tehermentesült budai parti nyílás pedig elmozdult a pillérjéről, de
maga a szerkezet viszonylag ép maradt, ezért már 1946 augusztusára sikerült is újjáépíteni, és a
forgalomnak átadni.
|
|
Kálvin tér, 1930.
A szökőkút (a jelenleg az Erzsébet téren álló Danaidák kútja) éppen nem
fért be ebbe a képbe, de az épületek teljesen ép állapota alapján is háború előtti a felvétel.
Érdemes megnézni a "hatalmas" autóforgalmat...
|
|
Kálvin tér, 1953.
Itt már az egyik lebombázott ház (bank) helyén kihívó, valódi "szocreál"
kockaház áll. A Baross utcai 26-os villamos még közlekedik, a sínek még folytatódnak a tér
felé, de a homloktáblája tanúsága szerint már itt van a (fej)végállomása...
|
|
A Komjádi Béla uszoda építése, 1976.
Íme egy bizonyíték, hogy Ganz csuklós villamos (ICS) már "régebben"
is járt a 17-esen. Kár viszont, hogy a képbe már "nem fért be" a volt Császárfürdő
villamosvégállomás helye, hiszen a felvétel készítésének idején még ott voltak a sínek
a mostani autóparkoló helyén.
|
|
Margit híd, budai hídfő, 1930.
Még baloldali a közlekedés, szélső a villamosvágányok elhelyezése. A pesti
parton malmok és gyárak sora.
|
|
Margit híd, pesti hídfő, 1937.
A híd felújítasa/kiszélesítése. A szerkezet eredetileg hat hossztartós
volt, ekkor nyolc hossztartóssá alakították. Az egyik irányú villamosvágány már az új útpálya
közepén van. Tulajdonképpen itt, a déli oldalon (nekünk balról) épült mellé a két új hossztartó,
így szinte "magától" az új helyére került, a másik még a híd szélén - ezt hamarosan a másik mellé,
az út közepére helyezik át.
|
|
Margitszget, 1920.
Ekkor még járt a lóvasút (egészen 1928-ig). A pontos hely? Hát, valahol
a Margit híd és a mostani Árpád híd között! :-)
|
|
Pozsonyi út, 1940.
Újlipótváros központja. A Pozsonyi út 38-as szám, a Szent István parkra
néző épület sarkán volt az egykori Dunapark kávéház. Érdekessége az volt, hogy a galériás
földszinti vendégtér hatalmas portálablakai villanymotorokkal a föld alá voltak süllyeszthetők,
így a járdára kitelepült terasszal teljesen egy teret alkotott maga a kávéház. Igazán kár, hogy
ez a különleges gépészeti megoldás ma már nem lelhető fel az épületben. Vagy mégis?
|
|
Tabán, 1940.
A Krisztina körút részlete a régi Tabán lebontása után. A nagy szabad
terület közepén egy félelmetesen keskeny, kockaköves út. Még a villamos is a kép jobb oldalán
éppen csak látszó Attila úton (illetve Attila körúton) közlekedett akkoriban...
|
|
Zsigmond tér, 1925.
A háttében jól felismerhető a Felhévízi Templom. Ez a sarokház elég
sokáig megvolt, a Bécsi út közepén levő villamosvágányokig ért a sarkon a járda. Az
épületet akkortájt bontották el, amikor a szentendrei HÉV-et a Batthyány térre
hosszabbították meg, tehát 1971-72 körül.
|
|
Vár, 1945.
Romeltakarítás a háború után, valószínűleg a Táncsics Mihály utcában,
vagy a Fortuna utcában. A keskeny nyomközű kisvasút természetesen csak ideiglenes "vendég"
volt itt, és a második vágány is talán csak "tároló". Látható (sejthető), hogy a talpfák az
utca kövezésére vannak fektetve, majd "nyakon öntve" egy kis zúzottkővel, hogy "ágyazat" is
legyen. Ez a kisvasút egészen a Moszkva térig jött le a Várfok utcán át, és áthaladt a Bécsi
kapu alatt is. Aki ismeri a helyet, elcsodálkozhat rajta, hogy ezen az igen meredek szakaszon
addhéziós vontatás volt! Igaz, felfelé üresen mentek a csillék...
|