A 290 m nyílású híd egészen 1926-ig
a világ legnagyobb nyílású lánchídja
volt. Keresztmetszete két 3,5 m széles járda, és
11 m széles, eredetileg fakocka-burkolatú úttest volt,
a két szélén, közvetlenül a járda
mellett villamosvágányokkal. Építése
1897-ben kezdõdött.
|
A régi Erzsébet híd építése
teljes beállványozással a századfordulón.
A lánckamrák bitumenes szigetelését a Gellérthegy
lábánál fakadó hõforrások az
építkezés során megolvasztották, és
a budai pillér 1902. májusára 33 mm-t megcsúszott
a Duna irányába. A hídszerkezet tehermentesítésére
még a már kész útpálya egy részét
is vissza kellett bontani. |
|
A régi Erzsébet híd látképe.
A felvétel az átadás után két nappal,
1903. október 12-én készült.
A megcsúszott pillér tehermentesítése után
a szigetelést kõvel kitöltött ferde aknákkal
szakították meg, a hídfõ elé, az úttest
alatt nagy betontömböt építettek és a nyílások
parti végére hatalmas, a vámházakat is magukba
foglaló "talapzatokat" képeztek ki függõleges
terhelésként. A módosításokat a pesti
pillérnél is elvégezték. |
|
A régi Erzsébet híd egy korabeli
képeslapon.
Az építéskor elhelyezték a villamos alsóvezetékes
vágányait is, de a közlekedés csak mintegy tíz
évvel késõbb, 1914. augusztus 14-én indult
meg. A hídfõben láthatók a beépített,
de még csonkán végzõdõ vágányok
az úttest szélén. |
|
A régi Erzsébet híd romjai 1945-ben,
háttérben az épülõ, ideiglenes pontonhíd.
A hidat 1945. január 18-án robbantották fel a visszavonuló
németek. A budai oldali déli lánckamra robbanótöltetei
a budai pilont (kapuzatot) olyan súlyosan megrongálták,
hogy az egész hídszerkezet a Dunába zuhant. |
|
A romok a budai oldalról nézve.
A pesti pilon állva maradt, és stabilizálása
után egészen 1960-ig állt is - igaz, híd nem
tartozott hozzá...
1960-ban kezdõdött meg az új Erzsébet híd
építése Sávoy Pál tervei alapján.
Az új tervek kábelhídja a régivel azonos nyomvonalon,
a kijavított pilléreken áll, de útpályája
szélesebb a réginél, ugyanis a járdákat
a függesztõkábeleken kívülre helyezték. |
|
Kábelszerelés 1963 nyarán.
Az új híd építése a pesti pilon lebontásával
kezdõdött, bár elõtte többször felvetõdött,
hogy a hidat eredeti formájában állítsák
helyre. A '60-as évek elejére azonban a közúti
forgalom annyira megnövekedett, hogy a régi keresztmetszeten
(útpálya szélén levõ villamosvágányok
+ 2x1 forgalmi sáv) a forgalmat már nem lehetett volna lebonyolítani.
Akadályozta volna a közlekedést a pesti oldalon a villamosok
keresztezése is, hiszen a Kossuth Lajos utca - Rákóczi
út vonalon már a '30-as évektõl a villamos
az út közepén haladt. |
|
A budai hídfõ építése
1963. július.
Az új Erzsébet híd budai lehajtó ágait
keresztezésmentes felüljárórendszerrel tervezték.
Az átépítés során a villamosok forgalmát
mindvégig fenntartották a régi vágányzaton,
illetve az építkezés elõrehaladtával
az új vágányokon. A képen a még kockaköves
Attila utca régi vágányain egy FVV-csuklós
tart a Déli pályaudvar felé a 60-as vagy 63-as viszonylatban. |
|
A budai hídfõ, 1963. október.
A végleges villamosvágányok elkészültével
a villamosok forgalmát már az építkezés
alatt ezeken bonyolították le. A képen a hídról
a Krisztina körút felé tartó szakasz látható.
A 9-es villamosoknak az eredetileg az Attila utcáról az Apród
utcán át a rakpart felé kanyarodó vágányait,
valamint a Várbazár elõtti, Lánchíd
utcai veszélyes keresztezõdését megszüntették.
Az új vonalvezetés a rakparton közvetlenül vezet
a híd alá. |
|
A merevítõ tartó szerelése
1964 nyarán.
A kábelszerelés során egy majdnem súlyossá
vált baleset is történt. A déli kábel
alatti szerelõszõnyeg egyenletlen terhelés miatt kifordult,
és a rajta dolgozó munkások leestek róla. Szerencsére
be volt kapcsolva a biztonsági kötelük, így a víz
felett függve maradtak. A baleset után a két szerelõszõnyeget
rácsos tartókkal egymáshoz kapcsolták. Az acéltraverzek
jól láthatók a képen. |
|
A hídszerkezet szigetelése.
A hídfeljárók szerkezetét borító
mûanyag lapokra kerül a betonréteg. |
|
Utolsó simítások a pesti hídfõben.
Az emelkedõ feljárókon az útpálya
aszfaltburkolatát ezek az S-alakú lemezsávok biztosították
megcsúszás ellen.
A háttérben látható, hogy a villamos vágányait
közvetlenül az acélszerkezetre fektették, emiatt
a híd a villmoskocsik rázkódását közvetlenül
átvette. Ezt a remegést jól lehetett érzékelni
a hídon állva, különösen a kábelív
egyharmadánál, abban az idõben, amikor még
villamos járt rajta. |
|
A már majdnem teljesen kész budai hídfõ
lejáró hídjai.
A Hegyalja útra kanyarodó ág alatt jól látható
a villamos kettõs deltavágánya, amelyen a 44-es, 60-as
és 67-es a Déli pályaudvar (Moszkva tér/Csörsz
utca), illetve a Szarvas tér felé közlekedett egyenesen,
míg a 19-es (Kelenföldi pályaudvar) és a 68-as
(Móricz Zsigmond körtér) jobbra, a rakpart irányába,
a mai 18-19-es villamosok vágányai felé kanyarodott
vissza a híd alá. |
|
Az új Erzsébet híd terhelési
próbája az Autó-Motor (1964. 22. szám) címlapján
. |
|
Az új Erzsébet híd esti kivilágításban.
. |
|
"Csúcsforgalom" a Felszabadulás téren
1969 tavaszán.
. |