 |
55-ös villamos az újpesti vasúti hídnál, a kocsiszín mellett.
A fák mögött éppen nem látható a még lóvasúti korból származó "indóház",
közismert nevén a Bagolyvár, amelynek jelenleg folyik a korhű állapotba
történő felújítása. Ezt az épületet kerülte meg a 15-ös villamos
hurokvégállomása. |
 |
A Szentendrei út és Kórház utca kereszteződése 1964-ben.
Szemben az autóbuszok Miklós utcai végállomása. A forgalmi rend itt éppen
megváltozott: eddig az út közepén levő járdasziget bal oldala volt a
Szentendrei út fő útpályája, míg az autóbuszok a jobb oldali részen álltak
be és ki a végállomásról. Mivel így rosszul belátható, balesetveszélyes
becsatlakozás jött létre, az új forgalmi rend szerint a városból kifelé
vezető forgalmat átterelték a jobb oldalra, a végállomásról induló buszok
pedig a járdasziget túlsó felén csatlakoznak vissza a Szentendrei útra. A
bal oldalon látható Trabant - megszokásból vagy figyelmetlenségből - még a
régi forgalmi rend szerint közlekedik... Az út bal oldalán az ötvenes években
szükség-teherforgalomban használt HÉV-vágány látható, amelyet az újpesti
vasúti híd átadásakor felhagytak. Az egyvágányú vonalrészen ekkor már az
5-ös villamos közlekedett, amelynek végállomásaként ugyan Flórián tér
szerepelt, de csak innen, a Kórház utcától indult a Hévizi úti lakótelep
felé. |
 |
A 15-ös villamos végállomása a Jászai Mari térnél, a Pozsonyi
úton. Már akkor is (és még ma is) gondot okozott, hogy a Pozsonyi út főútvonal
jellege itt megszűnik, és a rakpart felől a Margit hídra kanyarodó járművek
élveznek elsőbbséget. Az elsőbbségadásra figyelmeztető KRESZ-táblát azóta is
eltakarják a falevelek... |
 |
A régi Marx téri villamosvégállomáson kezdetben csak a 47-es
járat kocsijai fordultak vissza. Az 52-es a Madách térig járt, a 49-esnek
pedig a Bajcsy Zsilinszky úttal párhuzamos Bihari János utcában volt egy
kétvágányos fejvégállomása, ahonnan a szűk Stollár Béla utcán jöttek ki a
szerelvények a Kiskörútra. A két utca torkolatában egyvágányú, kis sugarú
ívvel kanyarodtak a sínek. A képen a Stollár Béla utcából fordul ki egy
49-es villamos a Bajcsy Zsilinszky útra, a Madách tér felé. |
 |
Helyszín: Marx Károly (Helsinki) út, és Nagy Sándor (Nagysándor
József) utca torkolata. A ráckevei HÉV még szintben keresztezi az 5-ös főút
városból kivezető szakaszát. Néhány évvel később itt állították fel az egyik
RUB- (Rhein-Union-Brücke) hidat, amely egy német félállandó közúti híd volt,
könnyen össze- és szétcsavarozható kivitelben. Ennek a hídnak a szerkezete
(és alkatrészei) megegyezett a Szentendrei úti (Filatorigáti) ideiglenes
híddal. |
 |
Veres Pálné utca és Eötvös Lóránt (Papnövelde) utca sarok,
1965. A beforduló 74-es csuklós trolibusz eredei narancssárga-krémszínű
fényezése figyelemreméltó. A Calvin (Kálvin) téri körforgalomban sok
problémát okozott, hogy a Tolbuhin (Vámház) körút felől közlekedő járművek
nem adták meg az elsőbbséget a körforgalomban haladó trolibusznak, így az
éppen a villamosvágányokat keresztezve kényszerült megállásra. Ilyenkor,
mivel éppen a villamos felsővezetékét keresztezve, árammentes szakaszon
állt meg, vagy az utána közlekedő troli, vagy a 15-ös autóbusz, esetleg -
mint erre többször is példa volt - az utasok tolták tovább a trolit a
körforgalomban...
|
 |
Rákospalota, Kossuth utca, villamos végállomás. A kiinduló
12-es villamos a Kajár utcába fordul be, a kép jobb szélén a Juhos utcai
hurokvágány felé haladó 55-ös szerelvény, a háttérben a rákospalotai
templom látható. Ma már csak a vonalból a beforduló vágány van meg, amelyen
a 12-es villamos közlekedik. A hírek szerint napjai meg vannak számlálva. |
 |
A rákosszentmihályi Rákos úton a József utca kereszetződésében
halad a szentmihályi HÉV motorkocsija. A vonalat a metró átadásakor, 1970.
április 3-án szüntették meg, a vágányokat elbontották, helyette azóta a 31Y,
majd 144-es autóbusz közlekedik, némileg módosított útvonalon. Ugyanekkor
szűnt meg a közlekedés a régi 69-es villamoson is (Rákosszentmihály-Rákospalota),
amely eredetileg a BHÉV "H" jelzésű vonalának egy részén közlekedett. Az
egyvágányú pályán három kitérő beépítésével biztosították a 14, majd később
a 15 perces követési időt. Története itt! |
 |
Útjelző tábla a Flórián téren. A Vörösvári út még az eredeti
állapotában létezik, de a háttérben már állnak a lakótelep új, tízemeletes
panelházai. A sarkon látható kocsmát nemsokára elbontják, és helyén semmi
nem épül - egészen a mostani időkig itt hatalmas szabad térség található. |
 |
Utolsóként egy szép éjszakai kép az Astoria gyalogos aluljáró
átadása utáni napokból. Eredetileg az aluljáró álmennyezettel is
rendelkezett, az ebbe beépített fénycsöves világítással. Az átadás után
néhány hónappal azonban elektromos zárlat miatt leégett, és a világítását a
mostani állapotra alakítoták át (az oszlopok tetejénél legyezőszerűen
elhelyezett fénycső-armatúrákkal), az álmennyezet romjait pedig elbontották.
Egyes források szerint az álmennyezet az Erzsébet híd nemhivatalos terhelési
próbájára - éjszaka - fölötte áthalaldó HÉV-mozdonyok súlyától szenvedett
károsodást (a "hivatalos" terhelési próbát UV-motorkocsikkal, autóbuszokkal,
és tartálykocsikkal másnap végezték a sajtó képviselői előtt). |