A Gödöllő-Veresegyház vonal maradványai

2001. augusztus 19-én újra egy egykor volt, Budapest környéki vasúti vonal maradványait jártam be. A vonalbejárást szeptember 29-én néhányadmagammal megismételtük, ekkor újabb fényképek is készültek a kora őszi, csodálatosan szép időben. Ez a vonal, amely a MÁV menetrendjében 72-es számmal szerepelt, Veresegyház és Gödöllő között működött 1970-ig, a mai 71-es vonalhoz csatlakozott. Üzemét 1911-ben, tehát 90 évvel ezelőtt indították meg, és az ország első, nagyvasúti jellegű, normál nyomtávolságú villamosított vonala volt! Történetéről itt olvashatsz!
 
Bal oldalon az egykori végállomás vágányai látszanak a fűben

Gödöllő állomás északi
kijárata

A vágánykapcsolat - elenyésző módosítással - megfelel az 1911-es állapotnak

A HÉV-MÁV vágánykapcsolat
mai állapota közelebbről

Századelős hangulatot áraszt a kovácsoltvasra hasonlító, de sínekből épített vágányvég

A régi végállomás díszes
ütközőbakjai

A fűbe vesző egyenes vágány ment egykor Veresegyház felé

Itt indult a vonal
Rákospalota-Újpest felé

Még a kábelek is megvannak az oszlopcsonkban!

A gödöllői állomás
bejárati jelzőjének helye

A szelvényezés Veresegyház állomás felvételi épületénél kezdődik

Szelvénykő a vonal
végállomása előtt

A vonalnak ez a része iparvágányként, a mai napig használható - bár ez nem látszik rajta...

Vágányzáró sorompó a mai
Tüzép-telep előtt

Az ipartelep mögött a nyomvonalra a tűzoltóság épített rá - itt hiányzik a vonal helyéből is

Hogy az iparvágány vonatai
meg ne futamodjanak...

Itt nagyon be kell bújni a bozótosba!

a 96-os szelvénykő
A Tüzép-telep mellett

Régóta lehet beépítve ez a sín...

1908-as hengerlésű sín
az iparvágányban

A HÉV-állomás biztosítóberendezési kezelőtáblájában a mai napig szerepel a vonal kapcsolata

Gödöllő-Palotakert,
állomási kezelőtábla

A Máriabesnyő felé vezető út kereszteződésében helyi kezelésű, szakállas sorompó működött

Besnyői út mh. épülete
a mai napig áll

Az épületet a régi váróhelyiség többszöri átépítésével és kiegészítésével alakították ki

Alsóöreghegy mh. helyén
ma "üzletközpont" áll

Az erősen átalakított és kibővített épület ma szépségszalon

Knézits Kálmán utca mh.
mai állapota

Az épület egy része magánlakás, vágány és a peron helyén pedig a megszüntetés óta épült házakhoz vezető magánút van

Balha Lujza fürdő mh. épülete
ma gyógyszertárat is rejt

Az egykor a vágányokat átvezető híd alatt a Rákos-patak folyik el, amelynek forrása párszáz méterre van innen

A megálló szadai végén
kis patakhíd áll

Lehet, hogy csak terelősín volt? Mindenesetre nem tudtuk kiásni onnan...

Sínmaradvány Szada és
Gödöllő között

A hely közel van az M3-as fizetőkapujához

Bevágás Gödöllő előtt
 

A fotó kedvéért kiástuk, majd visszahelyeztük, hogy az utókor is megtalálhassa :-)

Sínszeg...
 

Ez viszont nyíltan mutatta magát. Őt is visszatettük a helyére...

...és síncsavar Szada-alsó
megállóhely közelében

Egy kicsit talán művészi a beállítás...

Egykori felsővezeték-
tartó oszlop csonkja

A megállóhely pontos helyéről megoszlottak a vélemények

Töltésrészlet Szada-alsó
megállóhely előtt

Ez valahol Szada temetőjéhez közeli ponton volt...

Még egy oszlopmaradvány
a töltésen

Szemben már közút vezet az egykori vasúti töltésen, ez Szada elkerülő útja

Szada alsó mh. után,
Szada állomás előtt

A vágányzónát megvilágító díszes lámpa is megvan még

Szada vá. régi felvételi
épülete is áll még

A ZIPpelt betonaljak útként funkcionálnak

Néhány egymás mellé
helyezett betonalj Szada után

Ez a kis teherpályaudvar már a vonal megszüntetése után létesült

"Veresegyház-Rendező"
iparvágány-kiágazás

Alulról eléggé félelmetes látványt nyújt a megszűnt rakodóvágány a magas töltés végén

Az egykori magasrakodó
az építőanyag-telepen

Bizonyíték, hogy 1970 után épült a rakodó

A sínszál 1974-es...
 

A háttérben látható az azóta megszűnt ipartelep

Az "égbe menő" vágány
- felülről

A vonalnak ez a szakasza néhány éve még iparvágányként üzemelt: az itteni építőanyag-telepre vezetett

Útátjáró Veresegyház előtt
 

A betonaljakat talán már a vonal megszüntetése után építették a pályába

Betonalj és sínalátét-lemez
az útátjáró közelében

Trianon után fel kellett számolni a deltát, de a második világháború idején újból megépítették

Az egykori deltavágány
őrhelyei

A sínek itt másodszor érnek véget

Veresegyház állomás bejárata
Gödöllő felől

Ez a mai napig a biztosítóberendezés része: a régi kijárati jelző ma tolatásjelző

Tengelyszámláló a
kiágazás vágányában

Jelenleg terelő csonkaként üzemel ez a vágányrész

A kiágazás Gödöllő felé
 

Balról látható a gödöllői vonal beágazása

Az állomás a váci vonal felől
 

Nagyon hasonlít az eredetire

Veresegyház állomás
- ma

Körülbelül így nézhetett ki a vonal Alsóöreghegy megállója is Gödöllőn

Rákospalota-kertváros mh.
 

A névadó a vágány jobb oldalán látható: az apró domb folytatásában rámpa vezetett fel a váci vonal felett átívelő felüljáróra

Rákospalota, Töltés tér
 

A tehervágányok melletti részen volt az állomásról a hídra vezető, emelkedő pályaszakasz

Rákospalota-Újpest állomás
északi oldala

A reklámtábla mögötti végállomás és a raktár épülete között még egy rakodóvágány volt; ez a villamos vonaláról ágazott ki

Az állomás épülete előtt
volt itt is a végállomás

Itt is kétvágányos volt a végállomás, mint Gödöllőn

A reklámtábla mögé nézve
látható a vágányok helye

A középen, az elágazás vágányai között látható kis őrház mögött volt a felüljáró

Rákospalota-Újpest vágányai
a veresi vonal mai kiágazásával