|
1973 közepére készült el a Füredi utca osztottpályás úttá
való átépítése. A Vezér utca kereszteződésében azonban (és még más helyeken
is) sokáig fekete lepel takarta el az új közlekedési rend jelzőtábláit a
közlekedőknek nek kis fejtörést és bosszúságot okozva. |
|
A táblák csak 1974 elején "kerültek napvilágra". Ekkor
normalizálódott a közlekedés, és terelték át az addig a Fogarasi úton
közlekedő 31-es buszokat végig a Füredi útra. Ezen, és az előző képen is
látható az egyvágányú 64-es villamos végállomása. |
|
Szintén nem kell kommentár a képhez. Vagy mégis? Jól látható,
hogy az Árpád híd Duna feletti részei, bizony, keskenyebbek, mint ami a
pilléreken elférne. És ez nem is véletlen: a híd tervezésekor 2x2 sáv +
villamos méretű pillérek épültek. A Margitszigeten és a hídfők környékén
el is készült a széles útpálya 1943-ig, amikoris a háború miatt leállították
az építkezést. A Duna feletti hídrészek ekkor még teljesen hiányoztak,
azokat csak az 1950. november 7-i átadás előtt, rohammunkával, és csökkentett
keresztmetszettel építették meg. A kép felső részén a MÁV Vizafogó
pályaudvarához vezető vágány kiágazása is látható még. Ez a vágány
bonyolította le a vasúti tehrforgalmat 1950 és 1955 között, amíg az északi
összekötő vasúti híd újjáépítése nem készült el. |
|
Ezt a képet egy pár évvel
előbbivel összehasonlítva, elsőre semmi különbséget nem látni.
Azazhogy mégis: itt már a 33-as villamos nem Stuka, hanem két pótkocsit
húzó, kéttengelyes motorkocsi. Az Óbudán időközben felépült lakótelep
miatt nőtt meg a vonal forgalma annyira, hogy lényegesen több
férőhelyet kellett biztosítani ezen a vonalon. |
|
Itt a Váci út látható a Róbert Károly körút kereszteződésében.
A szemből közelítő 55-ös villamos már ikerkocsis, tehát már épül a Újpest
és Rákospalota közötti új felüljáró, az 55-ös csak Újpest, víztoronyig
jár, ahol a visszafogás ideiglenes fejállomáson történt. Ez indokolta a
pótkocsis üzem átmeneti szüneteltetését az építés ideje alatt. |
|
Itt látható az előbb említett felüljáró átadása 1975-ben.
A forgalombahelyezés után az 55-ös ismét két pótkocsis lett, és a régi
végállomásig, a Juhos utcai hurokvágányig járt. Időközben azonban a Váci
úton is elkezdődött a metró építése, ezért előbb a Lehel-piac mögötti Bulcsú
utcába, majd pedig a Lehel utca-Dózsa György út-Váci út irányába terelték
a 3-as, a 33-as és az 55-ös forgalmát, majd pedig, az építkezés
előrehaladtával a 33-as meg is szűnt, a Váci úti villamosok végállomása
pedig az Árpád hídhoz került. |
|
A Kossuth Lajos utca forgalma 1972 vége felé. Még jár a
villamos... |
|
...remélhetőleg át is ért a hídon. 1973 nyarára az Erzsébet
hídon elbontották a villamosvágányokat. A hídfőben, a Váci utcánál azonban
még látható a megálló járdaszigete, amelynek felénk eső, hátsó végéből
lépcső vezetett le a híd alatt kialakított parkolóba. Az Erszébet hídon
megfigyelhetők az eredeti, egyedi tervezésű lámpák is, amelyek sajátos
hangulatot adtak a hídnak. Kár, hogy ezeket hamarosan "egyen-kandeláberekre"
cserélték... |
|
Ez itt a Nagyvárad tér az aluljáró építése közben. A bal
oldalon, alul, az útpálya és a villamossínek a régi autóbusz-végállomás
helyén kerülik ki a munkagödröt. A háttérben pedig még épül a SOTE tömbje.
Érdemes megfigyelni, hogy a 24-es villamos felső vezetékét a vágányok között
elhelyezett, kétkarú oszlopok tartják, bár az egész útpálya egybefüggően
aszfaltozott. Ez egyedülálló volt, hiszen ilyen középoszlopokat csak "zárt",
a forgalomtól teljesen elválasztott villamospályákon alkalmaztak. |
|
Körülbelül ugyanonnan, körülbelül ugyanakkor, mint az előző
kép, csak most az Üllői útra nézünk. A régi körforgalomból már alig sejthető
valami, a villamosvágányok itt is ideiglenesen, bár a kép jobb szélén
éppen csak látható végállomás még minden ízében a BLVV-BSzKRt korszakot
idézi. Az út alatt azonban már szerkezetkész a metró alagútja, amelyben
az ideiglenes végállomás 1976. végén megkezdte működését. |