Képek a régi Boráros térrõl
 
A Boráros tér a híd építkezésének megkezdésekor, 1933 körül. Az elõtérben, körülbelül a késõbbi villamoshurok helyén autóbusz-végállomás látható. A villamosok végállomása még nagy sugarú ívvel egészen a Duna partján húzódó teherpályaudvari vágányokig tart. A Soroksári út még közvetlenül, egyenes irányban vezet tovább a Lónyai utca felé.
A Soroksári út torkolata az építkezés kezdetekor. A balról közlekedõ kétpótkocsis 6-os villamos a Nagykörútról halad a végállomás felé. A háttérben a Dunapart-teherpályaudvar vágányai és épületei látszanak.Egészen hátul, már ködbe veszve a Kölber-féle Déli összekötõ vasúti híd kecses ívei derengenek fel.
A híd és a villamoshurok az átadás elõtti napokban. A körforgalom-szerû le- és felhajtó ágak még le vannak zárva a forgalom elõl, a villamos új végállomása már üzemel. A villamoshurok közepén a gyalogos aluljáró végállomáshoz vezetõ folyosája látszik a híd alatt. A felvétel hozzávetõlegesen ugyanarról a helyrõl készült, mint az elsõ kép.
A kész híd és a villamosvégállomás az átadás napjának, 1937. szeptember 12-ének reggelén. A kép balszélén a néhány héttel késõbb felavatott Tengerészeti Emlékmû látszik a híd budai hídfõjének északi oldalán. A villamoshurok mögött a háborúban súlyosan megsérült, majd lebontott Elevátorház magasodik. A híd alatt a Dunapart-teherpályaudvarról az Elevátorházba tartó vasúti sínek látszanak.
Ez az elrendezés sajnálatosan rövid ideig állt fenn. 1944 tavaszán - a fokozódó háborús tevékenységek miatt - a pesti hídfőt átépítették, biztosítva ezzel az esetleges légitámadások miatt kieső déli összekötő vasúti híd nagyvasúti forgalmának a Duna két partja közötti összeköttetését. Erről itt olvashatsz bővebben.
A Boráros tér Soroksári úti torkolata az 1970-es évek elején. Az elõtérben a BKV (régebben FAÜ) autóbusz-végállomása, ahol a 12A, 15, 23, 54-es autóbuszok végállomása volt. A tér közepén, a kép jobb oldalán egy FVV "házi" csuklós villamos, közismertebb nevén "Bengáli" a 31-es vonal végállomásán Pesterzsébet, Pacsirta-telep felé indul. Fölötte még a hídfõ eredeti kiképzése látható, az eredetileg a "körforgalom" felé levezetõ útpálya kõkorlátjával. 
Az elõbbi ábrához tartozó forgalmi rend vázlata. Ez a forgalmi rend gyakorlatilag a híd, a hídfõ és a tér 1952-es, háború utáni újjáépítésétõl az 1981-82-es átalakításáig mûködött. Ekkor a híd fel- és lehajtó ágait egyszerûbben képezték ki, a 4-6-os villamos megállójához vezetõ gyalogos aluljárót átalakították. A 31-es villamos hurokvégállomását felszámolták, a helyére telepítették az autóbuszok végállomását. A régi autóbusz-végállomás helyén ma a 2-es villamos vágányai kanyarodnak a Soroksári út felé, illetve egy részén a Duna-ház épülete áll.
A Petõfi híd felhajtó ága a Szamuely (Lónyai) utca felõl az 1970-es évek legelején. Látható az eredeti, 1937-ben épült kõkorlát, amely a villamos hurokvégállomásának korlátja volt az eredeti, körforgalom-szerû útpálya felsõ szélén. A fõ útirány az 1944. tavaszán elkészült átépítés során a "betömött" villamosvégállomás helyén egyenesen vezet fel a hídra. Ez az elrendezés a hídfõ utolsó átépítéséig üzemelt, amikoris azt a mai állapotára képezték ki. A régi kõkorlát egy darabja a Petõfi híd budai hídfõjének északi oldalán, a parkban kiállítva látható.

Vissza a főlapra