Hogy is kezdődtek a hatvanas évek? Természetesen az ötvenes évekkel.
Elsőként tehát néhány kép az ötvenes évek elejéről, amikor még ott is
villamos közlekedett, ahol ma már nyoma sincs...
|
A Körönd 1952 őszén. A Népköztársaság útját (Andrássy út) egy 23-as villamos keresztezi
a Felső Erdősorból a Szinyei Merse utca irányába a Rudas László (Podmaniczky)
utca felé menet. |
|
Az Orczy téren 1952-ben még nem épült meg a villamosok közvetlen vágánya
a Fiumei út és az Orczy út között. A képen látható 23-as (vagy 24-es)
villamos ezért a Kőbányai úti vágány felől a tér keleti oldalán közlekedik
a Vágóhíd felé. |
|
Móricz Zsigmond körtér, a Villányi út torkolata 1962-ben. Még megvan a
Villányi útról a Bartók Béla út külső szakaszára kanyarodó kettős vágány.
A kép ugyan 1963-as keltezésű, ám a hurokvégállomáson sötét színű villamos
látható, tehát minden valószínűség szerint HÉV, amely utoljára 1962-ben
járt erre, hiszen 1963. január 1-jétől a törökbálinti és a nagytétényi
vonalat a villamosvasút vette át 41-es és 43-as jelzéssel. A volt HÉV MV-ös
kocsikat ekkor 600V-os feszültséggel ikresítették, és sárgára festve kerültek
a vonalcsoportra az ugyanekkor ikresített 1000-es sorozatú FVV-kocsikkal
együtt |
|
Móricz Zsigmond körtér, a Fehérvári út torkolata. A kép felső részén, a
jobb oldalon egy érdekesség: 3600-as (Stuka) motorkocsi áll a végállomási
vágányon, pótkocsival! Valószínűleg az akkor még erre közlekedő 42-es
vonalon jár, csak ennek a viszonylatnak volt mind a két végén, itt, a
Körtéren, és a kispesti Tóth Árpád utcánál is hurokvégállomása. |
|
A gödöllői HÉV "Hungária út" megállóhelye valamikor az ötvenes évek
végén. A háttérben a metró, a földalatti gyorsvasút eredetileg tervezett
végállomásának épülete. A tervek szerint a jelenleg is meglévő négyvágányos
állomás belső vágányain lett volna a metró végállomása, majd a Kerepesi út
alatti kihúzóvágányokon fogott volna vissza a szerelvény, míg a HÉV-ek a
szélső vágányra érkeztek volna, majd a ma is létező rámpán át a Keleti
pályaudvar fűtőház-terén, a felszínen épített hurkon, és a másik, meg nem
épült rámpán tértek volna vissza a föld alá, a kifelé irányú szélső vágányra
tervezett felszállóhelyre. Így a metrón érkező utasok ugyanannak a peronnak
a másik oldalán álló HÉV-re átszállása lényegesen egyszerűbb és kényelmesebb
lett volna, mint a mai állapot (az Örs vezér téri aluljárón keresztül). |
|
A Marx (Nyugati) tér 1952-ben. Érdemes megfigyelni a hatalmas méretű gyalogos
forgalmat, valamint azt, hogy a villamosok mindkét(!) oldalán fürtökben
lógnak az utasok! A járműforgalom ugyanakkor felettébb csekélynek mondható. |
|
1963-ra mintha valamelyest csökkent volna a gyalogos forgalom. Talán már
többen ültek autóba, legalábbis erre utalhat, hogy az előző képhez képest
lényegesen több autó látható. A körúti villamosokon már UV-szerelvények
közlekednek. |
|
A Kerepesi út és a Nagy Lajos király útja kereszteződése 1963-ban. A
háttérben kivehető a gödöllői HÉV felsővezetékét tartó oszlopsor. A
földszintes házak előtt van a "Fehér út-Kertváros" nevű megállóhely, ennek
helyén áll ma a HÉV Örs vezér téri háromvágányos fejállomása, a kertes házak
helyén pedig a Sugár üzletközpont. |
|
A Felszabadulás tér (Ferenciek tere) az Erzsébet híd átadása után. A Kossuth Lajos utcai
üzletek kirakatai fölött mindenütt látható az azóta már feledésbe merült
árnyékoló roló, amely napsütésben árnyékot, esőben tetőt varázsolt a járdák
fölé, így a járókelők minden időben kényelmesen nézegethették a kirakatokat. |
|
Széna tér, 1964. A körforgalomban haladó villamosvágányokból valamikor
iparvágány ágazott ki a Ganz-telepre, bekötése már fel van bontva, a telepi
bejáratánál pedig egy farmotoros Ikarusz parkol. A téren levő távolsági
autóbusz-végállomás mindig is szűk volt, csak a környező apró utcákban,
illetve - mint a képen is látható - a tér minden szabad pontján lehetett
tárolni a buszokat. |