A '60-as évek Budapestje 1/4

Hatvanas évek. Sokan talán már nem is emlékeznek erre a korra. Sokan talán még nem is éltek ekkor. Fővárosunk hatalmas lendülettel alakul át, mind építészetileg, mind közlekedésileg. Ez az a korszak, amikor még fellelhetők a századfordulón, a két háború között létesült útjaink, tereink, még a régi hálózaton üzemelnek villamosaink, a város még tele van körforgalommal, elavult vonalvezetésű és burkolatú, szűk utcákkal. Ugyanakkor már készül valami új: tervezik és építik a metrót, amely hosszú időn keresztül az útfelbontásokról és átépítésekről is híressé-hírhedtté tette Budapestet. A következő képek ebből a korból származnak.

Hogy is kezdődtek a hatvanas évek? Természetesen az ötvenes évekkel. Elsőként tehát néhány kép az ötvenes évek elejéről, amikor még ott is villamos közlekedett, ahol ma már nyoma sincs...

 
A Körönd 1952 őszén. A Népköztársaság útját (Andrássy út) egy 23-as villamos keresztezi a Felső Erdősorból a Szinyei Merse utca irányába a Rudas László (Podmaniczky) utca felé menet.
Az Orczy téren 1952-ben még nem épült meg a villamosok közvetlen vágánya a Fiumei út és az Orczy út között. A képen látható 23-as (vagy 24-es) villamos ezért a Kőbányai úti vágány felől a tér keleti oldalán közlekedik a Vágóhíd felé.
Móricz Zsigmond körtér, a Villányi út torkolata 1962-ben. Még megvan a Villányi útról a Bartók Béla út külső szakaszára kanyarodó kettős vágány. A kép ugyan 1963-as keltezésű, ám a hurokvégállomáson sötét színű villamos látható, tehát minden valószínűség szerint HÉV, amely utoljára 1962-ben járt erre, hiszen 1963. január 1-jétől a törökbálinti és a nagytétényi vonalat a villamosvasút vette át 41-es és 43-as jelzéssel. A volt HÉV MV-ös kocsikat ekkor 600V-os feszültséggel ikresítették, és sárgára festve kerültek a vonalcsoportra az ugyanekkor ikresített 1000-es sorozatú FVV-kocsikkal együtt
Móricz Zsigmond körtér, a Fehérvári út torkolata. A kép felső részén, a jobb oldalon egy érdekesség: 3600-as (Stuka) motorkocsi áll a végállomási vágányon, pótkocsival! Valószínűleg az akkor még erre közlekedő 42-es vonalon jár, csak ennek a viszonylatnak volt mind a két végén, itt, a Körtéren, és a kispesti Tóth Árpád utcánál is hurokvégállomása.
A gödöllői HÉV "Hungária út" megállóhelye valamikor az ötvenes évek végén. A háttérben a metró, a földalatti gyorsvasút eredetileg tervezett végállomásának épülete. A tervek szerint a jelenleg is meglévő négyvágányos állomás belső vágányain lett volna a metró végállomása, majd a Kerepesi út alatti kihúzóvágányokon fogott volna vissza a szerelvény, míg a HÉV-ek a szélső vágányra érkeztek volna, majd a ma is létező rámpán át a Keleti pályaudvar fűtőház-terén, a felszínen épített hurkon, és a másik, meg nem épült rámpán tértek volna vissza a föld alá, a kifelé irányú szélső vágányra tervezett felszállóhelyre. Így a metrón érkező utasok ugyanannak a peronnak a másik oldalán álló HÉV-re átszállása lényegesen egyszerűbb és kényelmesebb lett volna, mint a mai állapot (az Örs vezér téri aluljárón keresztül).
A Marx (Nyugati) tér 1952-ben. Érdemes megfigyelni a hatalmas méretű gyalogos forgalmat, valamint azt, hogy a villamosok mindkét(!) oldalán fürtökben lógnak az utasok! A járműforgalom ugyanakkor felettébb csekélynek mondható.
1963-ra mintha valamelyest csökkent volna a gyalogos forgalom. Talán már többen ültek autóba, legalábbis erre utalhat, hogy az előző képhez képest lényegesen több autó látható. A körúti villamosokon már UV-szerelvények közlekednek.
A Kerepesi út és a Nagy Lajos király útja kereszteződése 1963-ban. A háttérben kivehető a gödöllői HÉV felsővezetékét tartó oszlopsor. A földszintes házak előtt van a "Fehér út-Kertváros" nevű megállóhely, ennek helyén áll ma a HÉV Örs vezér téri háromvágányos fejállomása, a kertes házak helyén pedig a Sugár üzletközpont.
A Felszabadulás tér (Ferenciek tere) az Erzsébet híd átadása után. A Kossuth Lajos utcai üzletek kirakatai fölött mindenütt látható az azóta már feledésbe merült árnyékoló roló, amely napsütésben árnyékot, esőben tetőt varázsolt a járdák fölé, így a járókelők minden időben kényelmesen nézegethették a kirakatokat.
Széna tér, 1964. A körforgalomban haladó villamosvágányokból valamikor iparvágány ágazott ki a Ganz-telepre, bekötése már fel van bontva, a telepi bejáratánál pedig egy farmotoros Ikarusz parkol. A téren levő távolsági autóbusz-végállomás mindig is szűk volt, csak a környező apró utcákban, illetve - mint a képen is látható - a tér minden szabad pontján lehetett tárolni a buszokat.
Vissza a főlapra  


Összeállította: Horváth János
Forrás:
Autó-Motor 1952,1963-69 évfolyamok