|
A Moszkva tér látképe a metróépítés előtt. A hűvösvölgyi
villamosvonal hurokvágánya még egészen a 6-os villamos induló vágányáig ér.
A felszálló helyek peronján levő hosszúkás, kerekített várótermek, és a
háromágú elárusítópavilon a térnek sajátos hangulatot kölcsönzött. Jobb
szélen egy 1000-es villamos motorkocsi érkezett a térre, valószínűleg a
hegyi járat 59-es egy kocsija. Mellette UV-szerelvény készül indulásra a
Nagykörút felé. Ezt a típust nevezte a népnyelv "körúti típus"-nak: ebben
az időszakban jobbára a 4-es, 6-os, 46-os, 66-os Nagykörúti, és a 47-es,
49-es, 52-es Kiskörúti viszonylatokon közlekedtek. |
|
A Moszkva tér autóbusz-végállomása a tér Krisztina körút
felőli oldalán. Érdemes megfigyelni, hogy a buszmegállókban a járdára fel
volt festve az ajtók helye, és az ajtó tényleg ott állt meg... A szemben álló
csuklós autóbusz "homlokán" egy érdekes jelzés: zöld szegélyű, háromszög
alakú tábla jelzi rajta, hogy vontatmánya van. Az ekkor hatályos KRESZ
előírta, hogy minden pótkocsis, vagy csuklós járművet ezzel a táblával kell
jelezni, hogy a szembejövők is láthassák: hosszú jármű jön velük szembe. Ezt
a szabályt csak az 1976-os KRESZ törölte el. |
|
A Malinovszkij (Szilágyi Erzsébet) fasor torkolata a tér
nyugati oldalán, a buszvégállomás mellett. A Fasorból egy érdekes villamos
érkezik a térre: egy alumínium karosszériás, könnyűfém-vázas UZ motorkocsi.
Ebből a típusból összesen két példány épült 1959-ben, az akkor már futó UV
típus mintájára. Európa első könnyűfémből készült villamos motorkocsijai
voltak. Súlyuk mindössze 16 tonna volt, szemben az UV-k 20 tonnájával.
A kocsik azonban képtelenek voltak az emelkedőkön levő megállókban állva
maradni, éppen a kis tömegük miatt, ezért később a sík óbudai 5-ös vonalra
kerültek, ahol az egyvágányú, kitérős pályán a hetvenes évek közepéig
közlekedtek. 1977. január 1-jén vonták ki őket a forgalomból; a 3710-es kocsi
ma Székesfehérváron, a Magyar Alumíniumipari Múzeum udvarán van kiállítva. |
|
A Baross téri körforgalom a Rákóczi út torkolatában, a mai
közúti felüljáró helyén. A körforgalomban 3100-as sorozatú, középbejáratú
ikerkocsi (közismert nevén Bukfenc) közlekedik a 67-es villamos vonalán
Rákospalota-Pestújhely, MÁV-telep felé. Bal oldalon, fölül a Kerepesi út
eleje látszik, csuklós troli igyekszik a Tattersal melletti végállomására.
A 73-as, 76-os trolik ekkor a gödöllői HÉV Keleti pályaudvar melletti
végállomásáig, illetve még azon is túl, majdnem az Ügető bejáratáig
közlekedtek egészen a metróépítés előrehaladtáig 1968-69-ig, akkor
helyezték át végállomásukat a Garay utcába, majd néhány év múlva a Bethlen
Gábor utca elejére. A régi, felhagyott végállomás helyén, a Kerepesi út
beugrójában létesült később az ország első önkiszolgáló üzemanyag-töltőállomása |
|
A körforgalom közelebbről. A képen fellelhető szinte az
összes, korra jellemző jármű: Ik60-as csuklós trolibusz, Ik620-as autóbusz
(amelyet sokan a legszebb Ikarusznak tartanak), Csepel teherautók különböző
kivitelei, Moszkvics, Wartburg, Trabant személyautók. A kék-ezüst, csíkos
festésű autóbusz mögött látható felsővezetéktartó oszlop a Mező Imre (Fiumei)
útról a HÉV-végállomás felé kanyarodó összekötő vágány vezetékét tartja, a
trolibuszok felsővezetéke a házfalakba épített horgok, és a tér középső
részén levő oszlopok között kifeszített keresztvezetékeken nyugszik. |
|
Most a Rákóczi út felé nézünk. A villamossíneket keresztező
pótkocsis autóbusz valószínűleg MÁVAUT-busz, hiszen a FAÜ (Fővárosi Autóbuszüzem)
Ik620-asai nem húztak pótkocsit. A jobb oldalon, a tűzfal előtt még nem épült
meg a Hungária szálló új épületrésze, amely szinte körülöleli a megmaradt,
régi épületet. |
|
Íme, még "látható" a tér névadója. Baross Gábor szobrát az
aluljáró és az új villamos-végállomás építésekor szállították át eredeti
helyéről a Keleti pályaudvar melletti posta elé, a Verseny utca torkolatába,
ahol akkor építették meg a 20-as és 30-as autóbuszok új végállomását is. A
pályaudvar régi, nagy, fekete számlapos óráját a legutóbbi felújítás során
cserélték ki a jelenlegi, jobban látható, világos számlapú órára, amely
egyébként az eredeti óra pontos másolata. A képen egy akkoriban jellemző
baleseti veszélyforrás is látható: a villmosvágányokhoz túl közel megálló
járművek könnyen lesodorhatták a zsúfolt villamos peronján utazni
kényszerülőket a villamosról. |
|
A Keleti előtti tér a pályaudvar tetejéről fényképezve. A
Bethlen Gábor utcában már megszűnt a villamosközlekedés, de egy vágány még
megmaradt a Damjanich utcai - akkor már trolibusz - kocsiszín felé üzemi
összekötő kapcsolatként. A Bethlen Gábor utca kockakő burkolatában a sínek
helye a mai napi látható. |
|
A Thököly út és Verseny utca torkolata. Jobbra, az akkor még
üres telken van ma az autóbusz-végállomás. A Thököly úton az akkor még itt
közlekedő 79-es trolibusz felsővezetéke is látható. |
|
A Villányi út és Alsóhegy utca kereszteződése. A vasúti híd
alá a 61-es villamos kétkocsis szerelvénye megy be. Érdemes megfigyelni a
két UV-motorkocsi csatolását: Az első kocsi "B"-vége a második kocsi
"A"-végéhez van kapcsolva, mindkét kocsi áramszedője a menetirány szerint
elöl van. Akkoriban a csatolások szinte minden variációja előfordult, a
Körúton például a pótkocsikat két "A"-vég közé is csatolták. Csak később
tértek át a jelenlegi rendszerre, amikoris kizárólag "B"-végükkel állnak
egymás felé a motorkocsik - ezen az oldalukon ma már vezetőállásuk sincsen. |