|
A Lánchíd utca az Ybl-bazár (Ifjúsági park) előtt 1963-ban.
Az új Erzsébet híd átadása előtt a forgalom még igencsak csekély. A 9-es
villamos rakparton húzódó vágányai azonban egy igen furcsa baleseti helyzetet
teremtettek, amely a következő képen látható. |
|
A Lánchíd felé haladó járművek útját a mostani Casino előtt
minden előjelzés és lámpabiztosítás nélkül a rakpart felől hirtelen
felbukkanó villamos keresztezi. A híd építése alatt (és a régi Erzsébet híd
idejében is) a villamosok az Apród utcán keresztül jutottak el az Attila
út-Krisztina körút vonalra, majd a hídfőben keresztezve, a Gellérthegy
sziklafala tövében értek vissza a Gellért rakpartra. A sziklafalban még
manapság is látható néhány vezetéktartó falihorog. |
|
15-ös villamos kanyarodik ki a Dráva utcából a Váci útra az
Elektromos Művek székháza előtt 1963-ban. Az akkor használatos, kétfázisú
forgalomirányító jelzőlámpák sárga fényére lehetett balra kanyarodni:
általában minden irányból. Később kiegészítő táblát alkalmaztak: ezt az a
lámpfény mellé helyezték - a megfelelő oldalra -, amelyiknek a világítása
esetén a kanyarodás engedélyezett. Ebben az esetben a Váci útról a Duna
felé csak sárga jelzésre szabad befordulni, ekkor lehetett a Dráva utcából
is balra nagyívben kanyarodni. |
|
Pótkocsis trolibusz és csuklós autóbusz a Dózsa György út és
Vágány utca sarkán 1964-ben. A vasúti aluljáróval kapcsolatos "városi
történetem" itt olvasható! |
|
A budafoki villamos-felüljáró 1964-ben. A háttérben a
Fehérvári utat Budafokkal összekötő sorompós közúti vasúti átjáró látható.
A '60-as évek közepére a forgalom már olyan mértékű volt, hogy a vonatok
keresztezése miatt leeresztett sorompó előtt olykor kilométernyi hosszú
kocsisor állt, teherautókkal, autóbuszokkal, lovas kocsikkal. A felvétel
az akkor már épülő, új közúti felüljáróról készült, és egy érdekesség is
felfedezhető rajta: a Budafok/Nagytétény és Budaörs felé haladó villamosok
elágazásának váltója, illetve az azt kezelő váltóállító kis fabódéja nem
fért el a hídon, ezért az elágazó váltó a Fehérvári út végén, a kocsiszín
mellett volt, ahonnan a feljáró rámpán irányonként négy-négy sínszál
fonódott vágányként vezetett fel a hídra. A képen a közelebbi vágányon
látható, hogy mind a négy egymás melletti sínszál fényes, tehát valamennyi
járt sín, nem terelősín. |
|
Az elkészült budafoki közúti felüljáraó az átadaás előtti
napok valamelyikén. A Hunyadi János út felé a lehajtó hídrész csak pár évvel
később készült el, akkor is csak egyirányú volt (lefelé), a fő irány akkor
még a Fehérvári út volt. Később azonban ez lett a fő irány, ekkor a Fehérvári
út felé nem lehetett lehajtani, ma pedig a híd elágazásában lámpa szabályozza
a forgalmat. A kép alján egy 4-es villamos halad a Budafok, Varga Jenő (Városház)
tér végállomásáról a Nagykörút felé, a Margit híd budai hídfőnél levő
másik végállomására. |
|
A felüljáró Budafok felőli vége. Még állnak a régi házak az út
mellett - és a mostani útpálya közepén! A kifelé haladó közúti forgalom a
jobb oldali kis utcán haladt, befelé a vágányok melletti, szintén szűk utca
vezetett. A híd átadása után néhány hónappal kezdtek az épületek bontásához,
majd a mai lakótelepet építették fel, illetve a jobb oldalon kezdődő házsor
helyét az útpálya szélesítéséhez használták fel. |
|
A Nagy Lajos király útja a Bosnyák tér előtt. A képen
látható 64-es villamos már visszafogott az itteni végállomáson, beállt a
felszállóhelyre, nemsokára indul vissza a Füredi utca felé. Ezen a vonalon
ekkor még szóló motorkocsis üzem volt, de a felépülő lakótelep megnövekedett
lakossága, a forgalom növekedése miatt csakhamar középbejáratú ikerkocsikat
állítottak forgalomba, majd a Bengáli néven ismert csuklósok közlekedtek a
vonalon. Az egyvágányú Vezér utcai vonalat a zuglói trolibusz-hálózat
kiépítésekor szüntették meg, ma a 82-es troli közlekedik a villamos helyett,
némileg módosított útvonalon. |
|
A Soroksári úti villamosvágányok átépítése 1968-ban. A
forgalom ugrásszerű növekedése itt is megkövetelte, hogy a közúti forgalom
által is akadályoztatott villamosokat a közúttól függetlenítsék. A vágányokat
itt az út mellé építik át az akkor még üzemelő Dunapart-teherpályaudvar
kerítése mellé. A kiszélesített útpálya is "korszerű" aszfaltburkolatot
kap, a kifelé vezető rész már kész van, a befelé vezető oldalon még
látható a kockaköves útburkolat a régi, út közepén haladó
villamosvágányokkal. Érdekes, hogy csak néhány éve, 1964-ben építették át a
síneket az út két széléről a közepére, és máris újra átalakítják az
egészet. Ekkor még erre is volt(?) pénz... |
|
Árpád híd pesti hídfő. A hídról szinte hihetetlen mennyiségű
Stuka-villamos áramlik le a Váci út felé. Az elöl álló valószínűleg egy
33A, ennek itt volt a végállomása, indul vissza a hídra a Flórián tér
felé, ezért várakozik mögötte kicsit messzebb a következő kocsi. Összesen
hat kocsi látható ezen a néhányszáz méteres szakaszon, aminek az lehet a
magyarázata, hogy ekkor már épült az óbudai lakótelep, és az ott lakóknak
szinte az egyetlen eljutási lehetőségük a Belváros felé ez a villamosvonal
volt, ezért a nagy utasforgalom. Hamarosan pótkocsis szerelvények közlekednek
ezen a vonalon, ezzel kapcsolatban is van egy
történetem... |