A '60-as évek Budapestje 3/4

A Lánchíd utca az Ybl-bazár (Ifjúsági park) előtt 1963-ban. Az új Erzsébet híd átadása előtt a forgalom még igencsak csekély. A 9-es villamos rakparton húzódó vágányai azonban egy igen furcsa baleseti helyzetet teremtettek, amely a következő képen látható.
A Lánchíd felé haladó járművek útját a mostani Casino előtt minden előjelzés és lámpabiztosítás nélkül a rakpart felől hirtelen felbukkanó villamos keresztezi. A híd építése alatt (és a régi Erzsébet híd idejében is) a villamosok az Apród utcán keresztül jutottak el az Attila út-Krisztina körút vonalra, majd a hídfőben keresztezve, a Gellérthegy sziklafala tövében értek vissza a Gellért rakpartra. A sziklafalban még manapság is látható néhány vezetéktartó falihorog.
15-ös villamos kanyarodik ki a Dráva utcából a Váci útra az Elektromos Művek székháza előtt 1963-ban. Az akkor használatos, kétfázisú forgalomirányító jelzőlámpák sárga fényére lehetett balra kanyarodni: általában minden irányból. Később kiegészítő táblát alkalmaztak: ezt az a lámpfény mellé helyezték - a megfelelő oldalra -, amelyiknek a világítása esetén a kanyarodás engedélyezett. Ebben az esetben a Váci útról a Duna felé csak sárga jelzésre szabad befordulni, ekkor lehetett a Dráva utcából is balra nagyívben kanyarodni.
Pótkocsis trolibusz és csuklós autóbusz a Dózsa György út és Vágány utca sarkán 1964-ben. A vasúti aluljáróval kapcsolatos "városi történetem" itt olvasható!
A budafoki villamos-felüljáró 1964-ben. A háttérben a Fehérvári utat Budafokkal összekötő sorompós közúti vasúti átjáró látható. A '60-as évek közepére a forgalom már olyan mértékű volt, hogy a vonatok keresztezése miatt leeresztett sorompó előtt olykor kilométernyi hosszú kocsisor állt, teherautókkal, autóbuszokkal, lovas kocsikkal. A felvétel az akkor már épülő, új közúti felüljáróról készült, és egy érdekesség is felfedezhető rajta: a Budafok/Nagytétény és Budaörs felé haladó villamosok elágazásának váltója, illetve az azt kezelő váltóállító kis fabódéja nem fért el a hídon, ezért az elágazó váltó a Fehérvári út végén, a kocsiszín mellett volt, ahonnan a feljáró rámpán irányonként négy-négy sínszál fonódott vágányként vezetett fel a hídra. A képen a közelebbi vágányon látható, hogy mind a négy egymás melletti sínszál fényes, tehát valamennyi járt sín, nem terelősín.
Az elkészült budafoki közúti felüljáraó az átadaás előtti napok valamelyikén. A Hunyadi János út felé a lehajtó hídrész csak pár évvel később készült el, akkor is csak egyirányú volt (lefelé), a fő irány akkor még a Fehérvári út volt. Később azonban ez lett a fő irány, ekkor a Fehérvári út felé nem lehetett lehajtani, ma pedig a híd elágazásában lámpa szabályozza a forgalmat. A kép alján egy 4-es villamos halad a Budafok, Varga Jenő (Városház) tér végállomásáról a Nagykörút felé, a Margit híd budai hídfőnél levő másik végállomására.
A felüljáró Budafok felőli vége. Még állnak a régi házak az út mellett - és a mostani útpálya közepén! A kifelé haladó közúti forgalom a jobb oldali kis utcán haladt, befelé a vágányok melletti, szintén szűk utca vezetett. A híd átadása után néhány hónappal kezdtek az épületek bontásához, majd a mai lakótelepet építették fel, illetve a jobb oldalon kezdődő házsor helyét az útpálya szélesítéséhez használták fel.
A Nagy Lajos király útja a Bosnyák tér előtt. A képen látható 64-es villamos már visszafogott az itteni végállomáson, beállt a felszállóhelyre, nemsokára indul vissza a Füredi utca felé. Ezen a vonalon ekkor még szóló motorkocsis üzem volt, de a felépülő lakótelep megnövekedett lakossága, a forgalom növekedése miatt csakhamar középbejáratú ikerkocsikat állítottak forgalomba, majd a Bengáli néven ismert csuklósok közlekedtek a vonalon. Az egyvágányú Vezér utcai vonalat a zuglói trolibusz-hálózat kiépítésekor szüntették meg, ma a 82-es troli közlekedik a villamos helyett, némileg módosított útvonalon.
A Soroksári úti villamosvágányok átépítése 1968-ban. A forgalom ugrásszerű növekedése itt is megkövetelte, hogy a közúti forgalom által is akadályoztatott villamosokat a közúttól függetlenítsék. A vágányokat itt az út mellé építik át az akkor még üzemelő Dunapart-teherpályaudvar kerítése mellé. A kiszélesített útpálya is "korszerű" aszfaltburkolatot kap, a kifelé vezető rész már kész van, a befelé vezető oldalon még látható a kockaköves útburkolat a régi, út közepén haladó villamosvágányokkal. Érdekes, hogy csak néhány éve, 1964-ben építették át a síneket az út két széléről a közepére, és máris újra átalakítják az egészet. Ekkor még erre is volt(?) pénz...
Árpád híd pesti hídfő. A hídról szinte hihetetlen mennyiségű Stuka-villamos áramlik le a Váci út felé. Az elöl álló valószínűleg egy 33A, ennek itt volt a végállomása, indul vissza a hídra a Flórián tér felé, ezért várakozik mögötte kicsit messzebb a következő kocsi. Összesen hat kocsi látható ezen a néhányszáz méteres szakaszon, aminek az lehet a magyarázata, hogy ekkor már épült az óbudai lakótelep, és az ott lakóknak szinte az egyetlen eljutási lehetőségük a Belváros felé ez a villamosvonal volt, ezért a nagy utasforgalom. Hamarosan pótkocsis szerelvények közlekednek ezen a vonalon, ezzel kapcsolatban is van egy történetem...
Vissza a főlapra  


Összeállította: Horváth János
Forrás:
Autó-Motor 1952,1963-69 évfolyamok